56 SEO-statistieken om te weten in 2023

Zoekmachineoptimalisatie is het proces waarbij uw website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met deze techniek kunt u gratis bezoekers naar uw website trekken. Maar SEO is vrij nieuw, dus het kan moeilijk zijn om het effect ervan te meten totdat u begint met het optimaliseren van uw site.

Om u te helpen de volledige kracht van SEO te visualiseren, laten we u enkele belangrijke statistieken en cijfers over SEO zien.

Zoekmachinestatistieken

Google domineert de zoekmachinemarkt volledig. Het Amerikaanse bedrijf heeft 85% van het marktaandeel in Nederland op Desktop (95% op mobiel). Daarna volgen Bing en Yahoo (bron: https://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-nederland)

Elke dag worden 3,5 miljard zoekopdrachten op Google uitgevoerd.

55% van het wereldwijde verkeer komt van mobiel.

Het eerste resultaat op een zoekpagina krijgt een gemiddeld doorklikpercentage van 27,6%.

De eerste drie resultaten krijgen gemiddeld 54,4% van de kliks.

64% van de computerzoekopdrachten levert geen kliks op.

De robots van de zoekmachine scannen dagelijks 20 miljard websites.

Na het klikken op een website als resultaat van een zoekopdracht, brengt een webgebruiker daar gemiddeld 2 minuten en 17 seconden door.

  • 40% van de internetgebruikers verlaat een pagina als het laden meer dan 3 seconden duurt.
  • 80% van de gebruikers gaat niet naar de tweede pagina van de zoekresultaten.
  • 82% bezoekt een site niet als deze niet beveiligd is.

Het bijwerken van bestaande blogberichten kan het verkeer met 111% verhogen.

SEO is op lange termijn 5 keer effectiever om verkeer aan te trekken dan betaalde reclame.

Pagina’s die verschijnen in de eerste zoekresultaten op Google zijn gemiddeld 1890 woorden.

De meerderheid van de pagina’s krijgt geen verkeer van zoekmachines.

  • 90,63% van de webpagina’s trekt geen organisch verkeer aan vanuit Google.
  • 5,29% van de webpagina’s trekt tussen de 1 en 10 bezoeken aan.
  • 2,84% van de webpagina’s trekt tussen de 11 en 100 bezoeken aan.
  • 1,04% van de webpagina’s wordt tussen 101 en 1000 keer bezocht.
  • 0,21% van de webpagina’s trekt meer dan 1000 bezoeken.

Statistieken over trefwoorden en backlinks

In een basis SEO-strategie moet u uw pagina’s optimaliseren voor trefwoorden die overeenkomen met zoekopdrachten die in Google worden getypt. U moet ook backlinks krijgen, dat zijn uitgaande links van andere websites die uw blog, e-commerce of andere site een reputatie geven.

  • 94,74% van de zoekwoorden bevat minder dan 10 zoekopdrachten per maand.
  • 5,14% van de zoekwoorden bevat tussen 10 en 1.000 zoekopdrachten per maand.
  • 0,10% van de trefwoorden bevat tussen 1.000 en 100.000 zoekopdrachten per maand.
  • 0,0008% van de trefwoorden bevat meer dan 100.000 zoekopdrachten per maand.
  • 71% van de SEO-consultants zegt dat keyword targeting hun belangrijkste SEO-strategie is.

Om een pagina te optimaliseren voor zoekmachines, moet u uw trefwoord toevoegen in verschillende elementen, waaronder:

  • Titel
  • Tekst
  • ALT-tag van afbeeldingen
  • Interne en externe links
  • Meta beschrijving
  • Meta titel

Wat de trefwoorden betreft, vinden we twee soorten verzoeken:

  • Korte trefwoorden (1 tot 2 woorden), bijvoorbeeld: reizen
  • Long-tail keywords (een preciezere zoekopdracht die meerdere woorden bevat), bijvoorbeeld: goedkope familiereis naar Spanje

Van de trefwoorden die meer dan 10.000 zoekopdrachten per maand opleveren, bevat 70% slechts 2 woorden of minder.

Over het algemeen converteren long tail keywords 70% meer dan short keywords.

Slechts 8% van de zoekwoorden zijn vragen.

15% van de zoekopdrachten op Google is nog nooit eerder gezocht.

Laten we nu eens kijken naar wat statistieken over het andere deel van een SEO-strategie, backlinks.

66% van de webpagina’s heeft geen backlinks. 26% heeft minstens 3 backlinks.

Een lange inhoud heeft 77% meer kans op een “natuurlijke” backlink dan een korte inhoud.

43,7% van de best gerefereerde pagina’s heeft minstens één backlink.

De gemiddelde kosten van het kopen van een backlink zijn $361.

De gemiddelde kosten van het kopen van een gesponsord artikel is $77.

Statistieken over lokale SEO

Lokaal zoeken wordt steeds belangrijker in de gebruiksgewoonten van internetgebruikers bij zoekmachines. Ter informatie, een lokale zoekopdracht bestaat uit een gebruiker die zoekt naar een bedrijf met een locatie.

  • 72% van de internetgebruikers die een lokale zoekopdracht uitvoeren, gaan waarschijnlijk naar een winkel als die op minder dan 5 km afstand ligt.
  • 88% van de internetgebruikers vertrouwt internetrecensies evenveel als aanbevelingen van vrienden en familie.
  • 95% van de reizigers bekijkt ten minste één recensie voordat ze een boeking maken.
  • 86% van de Fransen zoekt de locatie van een bedrijf op Google Maps.
  • 78% van de lokale zoekopdrachten via mobiel leidt tot een aankoop.
  • 18% van deze zoekopdrachten leiden dezelfde dag nog tot een aankoop.

Wereldwijd worden maandelijks 1,5 miljard locaties bezocht als gevolg van lokale zoekopdrachten.

Van alle mobiele zoekopdrachten is 30% locatiegebonden.

  • 67% van de internetgebruikers geeft er de voorkeur aan dat bedrijven hun advertenties personaliseren op basis van locatie.
  • 74% van de Google-gebruikers bezoekt de tweede pagina van de zoekresultaten niet.
  • 24% van de kliks vindt plaats op de eerste resultaten.

Lokale zoekopdrachten naar de openingstijden van een bedrijf pieken tijdens de kerstperiode.

Lokale zoekopdrachten kunnen ook worden uitgevoerd door spraakassistenten zoals Alexa, Google Home of andere.

Zoekopdrachten met de woorden “near me” die vaak worden gebruikt bij een lokale zoekopdracht zijn met 900% gestegen.

55% van de internetgebruikers heeft al eens een gesproken zoekopdracht uitgevoerd, ook via Siri.

2 op de 5 volwassenen doet minstens één keer per week een zoekopdracht met de stem.

Om hun lokale verwijzingen te optimaliseren, moeten bedrijven een formulier van Google My Business invullen, dat door de zoekmachine wordt verstrekt.

Op Google My Business heeft 61% van de bedrijven een beoordeling tussen 4 en 5 sterren.

Als u van 3 naar 5 sterren gaat, kunt u uw doorklikpercentage met 2600% verhogen.

Bedrijfsvermeldingen met meer dan 100 afbeeldingen krijgen gemiddeld 570% meer oproepen.

Statistieken over de SEO-business

Sinds de opkomst van SEO hebben veel professionals zich gespecialiseerd in deze vaardigheid om optimalisatiediensten te leveren. Er zijn ook verschillende tools verschenen om particulieren en professionals te helpen hun website te optimaliseren.

Dankzij een studie van Ahrefs kunnen we statistieken over de SEO-business bekijken.

74% van de professionals brengt hun klanten een maandelijkse vergoeding in rekening.

Het meest populaire tarief ligt tussen €500 en e1000 per maand.

Het gemiddelde salaris voor een SEO consultant in de VS is €60.548 per jaar.

In Nederland is het gemiddelde salaris van een SEO specialist tussen €2.500 en €4.500 bruto per maand (bron: https://career.jobbird.com/nl/beroepengids/online-marketing/seo-specialist)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *