7 tips voor goede SEO backlinks

Het maken van backlinks naar uw site is essentieel om goed te scoren in Google. Maar hoe maak je GOEDE SEO BACKLINKS? Laten we eens kijken naar 6 belangrijke punten:

Definitie van een backlink in SEO

Laten we beginnen met een definitie, om de zaken in perspectief te plaatsen.

Ook wel “inkomende links” of “backlinks” genoemd, is een backlink een hyperlink die verwijst naar een website of webpagina (bron: Wikipedia).

De oorspronkelijke plaats van SEO inkomende links in het algoritme van Google

In 1996 wilde de motor aan de bron van Google, Back Rub, de waarde van bestaande links op het net tellen en beoordelen.

De twee ontwerpers, Sergey Brin en Larry Page, verklaarden hun positionering door een link naar een site te vergelijken met een stem voor die site: hoe meer links een pagina krijgt, hoe populairder hij is, en hoe meer hij het verdient om in de resultaten te verschijnen.

Vandaag blijft de backlink een cruciaal element van de 200 rankingfactoren van het Google-algoritme.

Hoe krijgt u backlinks naar uw website?

Volgens het beleid van Google moeten links naar een site op een natuurlijke manier worden verkregen. Links worden geacht te komen van bloggers of webmasters die een webinhoud leuk vinden en er reclame voor maken via een link.

Het is echter vaak moeilijk om ze op natuurlijke wijze te krijgen en de concurrentie is zwaar!

Daarom ontwikkelen SEO-specialisten oplossingen om externe links te verkrijgen door de schijn van een natuurlijke verwerving te wekken.

Dit wordt Netlinking genoemd.

De meest voorkomende methoden om ze te verkrijgen zijn over het algemeen:

  • de aankoop van gesponsorde artikelen (bi
  • de uitwisseling van links met andere site-eigenaren of bloggers,
  • de registratie van sites in directories of Linkbaiting.

Linkbaiting heeft tot doel de natuurlijke opbouw van inkomende links te stimuleren.

Daartoe is het zaak internetgebruikers inhoud met een hoge toegevoegde waarde aan te bieden die eerder wordt gedeeld. We kunnen denken aan mooie infographics, afbeeldingen, data, maar ook aan hoogwaardig schrijfwerk…

Een laatste mogelijkheid is het ontwikkelen van eigen sitenetwerken, bekend als PBN’s voor Private Blog Networks.

Waarom werken aan je backlinks bij SEO?

In termen van SEO is een Netlinking-strategie cruciaal om uw portaal autoriteit en bekendheid te geven en om te neigen naar de conversie van internetgebruikers voor uw producten of diensten.

Zoals we zojuist hebben gezien, geven de kwaliteit en het aantal backlinks die naar uw website of naar een van zijn pagina’s gaan, de zoekmachines een signaal over de autoriteit ervan.

Een signaal dat, zoals u zich kunt voorstellen, een grote invloed heeft op de rangschikking ervan in de zoekresultaten…

Als andere sites uw site aanbevelen door ernaar terug te linken, zal Google uw site als geloofwaardiger beschouwen.

Zie het als positieve stemmen voor uw site of een bepaalde pagina!

Het verkrijgen van backlinks zal dus een cruciale off-page SEO taak zijn als u uw posities wilt verbeteren.

Ja, maar niet zomaar backlinks: algoritmen zoals Google Penguin evalueren de relevantie van links tussen sites en bestrijden actief spam.

Dus hoe weet u of een backlink goed is voor uw positie in de SERP’s?

Hoe kies je een goede backlink in SEO?

De ene backlink is niet gelijk aan de andere. Dat zou te gemakkelijk zijn!

Om optimaal aan uw netlinking te werken voor uw natuurlijke verwijzingen, zult u een selectie moeten maken van de backlinks die u echt voordeel opleveren.

De essentiële ranking factoren voor het kiezen van een goede SEO backlink zijn de volgende:

  • De relevantie tussen de twee sites (bijvoorbeeld: je hebt een e-commerce in het Frans, je moet een linkbuilding Frankrijk strategie doen)
  • De populariteit en kwaliteit van de verwijzer
  • De DoFollow
  • Plaats
  • Oorsprong
  • Aantal links op de pagina
  • Op een geïndexeerde pagina

Kunnen we ze in detail bekijken? Hier gaan we!

Tip #1: Relevantie tussen de twee sites

Enkele jaren geleden trokken SEO’s het touwtje iets te ver door een netwerk van links op te bouwen met sites die niets met elkaar te maken hadden.

Een echte business van het kopen of uitwisselen van links werd opgezet…

Auto verkoop sites linkten naar hondenvoer, etc.

Niet erg schoon, dat alles!

Google heeft hier enige orde in gebracht door het begrip semantische context te introduceren: het controleert het semantische veld van aan elkaar gelinkte pagina’s en kijkt of ze overeenkomen.

Voorbeeld: als een pagina over automonteurs linkt naar een autopagina, of andersom, dan is het goed.

Het gaat om dingen die relevant zijn voor elkaar. Begrijp je het principe?

Controleer dus of je semantische context dichtbij is: of de pagina’s een gerelateerd thema hebben en of de backlink die van een pagina naar de jouwe wordt gemaakt relevant is.

Tip #2: Goede SEO backlinks en referrer populariteit

Met referrer bedoelen we het domein of de pagina die naar jou backlinken.

En de beste zijn natuurlijk die van referrers met een goede E-reputatie, autoriteit en betrouwbaarheid in de ogen van Google.

Backlinks van betrouwbare sites zijn degene waar je naar moet streven, terwijl die van slechte kwaliteit – mogelijk spammy – sites slecht of helemaal niet in aanmerking worden genomen door de zoekmachine. Een slecht punt voor uw Google ranking!

Nu vraagt u zich misschien af hoe u deze gegevens kunt vinden?

Moz heeft een extensie ontwikkeld (beperkt in de gratis versie) die al een idee geeft van de scores van een pagina of website, met zijn Page Authority en Domain Authority metrics.

Het verschil tussen de twee is dat Page Authority (PA) voorspelt hoe een specifieke pagina zal scoren in de zoekresultaten, terwijl Domain Authority (DA) geldt voor een heel domein.

En zoals je misschien al geraden hebt, hoe dichter bij de 100, hoe beter…

Dat gezegd hebbende, Moz’s scores zijn gebaseerd op zijn eigen index. Het is beter om ze te beschouwen als een relatieve metriek, voor een eerste idee.

Andere SEO software zoals Majestic (betaald) biedt meer nauwkeurige statistieken, met zijn Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF) scores.

Deze worden berekend op basis van de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links.

Majestic’s Citation Flow kan worden vergeleken met het aantal mensen dat over een site praat, terwijl de Trust Flow kan worden vergeleken met het aantal “VIP’s” die erover praten…

Men kan deze metafoor gebruiken en het ideaal is om een relatief evenwicht tussen de twee te hebben.

Tip #3: Goede SEO backlink? Dofollow!

Idealiter is een goede SEO backlink Do-Follow.

DoFollow verwijst naar het niet vermelden van het rel=nofollow attribuut op een webpagina.

Met andere woorden, Dofollow is de norm en rel=Dofollow bestaat niet…

Tamelijk interessant voor uw netlinking, want het zorgt ervoor dat de backlink door zoekmachines in aanmerking wordt genomen om de populariteit en autoriteit van de bestemmingssite te meten.

In dit geval volgt Google deze verankerde link en onderzoekt de doelpagina.

Wanneer we links willen verkrijgen via gastbloggen, moeten we uiteraard het verwijzende domein vragen om de link naar ons artikel in Do-Follow te zetten.

Om dit te controleren kunt u de in het vorige punt genoemde MozBar gebruiken.

  1. Klik eerst op het potloodpictogram en vervolgens op de attributen Follow of No-Follow. De links worden dan op de pagina gemarkeerd in de overeenkomstige kleur.
  2. Of in de HTML-code van de pagina.
  3. Klik met de rechter muisknop op uw link
  4. Klik op “Inspecteren”.
  5. Controleer of je de rel=NoFollow in de linkcode ziet staan. Staat die er niet bij? Dan is het een DoFollow!

Ook al zijn DoFollow-links interessanter, afwisseling telt in de ogen van Google: alleen maar DoFollow-links hebben kan verdacht overkomen.

Maar in werkelijkheid hangt het af van je sector: in sommige niches zal het gebruikelijk zijn om een hoog percentage DoFollow links te hebben, en in andere minder.

Analyseer de links van uw concurrenten in tools zoals Semrush, en kijk naar hun Follow / NoFollow backlink ratio’s.

Dat gezegd hebbende, het belangrijkste is nog steeds om backlinks te krijgen van kwaliteitssites, in uw thema of in de buurt daarvan, voordat u zich zorgen maakt over een verhouding.

Tip #4: Locatie en goede backlink

Een andere belangrijke factor voor het beoordelen van een goede keuze van een backlink is de locatie op de pagina. Ook hier geldt dat de ene plaats niet hetzelfde is als de andere!

Google zet niet alle links op hetzelfde niveau: het beschouwt de links die zich in de inhoud van een pagina en in een lexicaal nauwe context bevinden als het meest geloofwaardig.

Reden te meer om ervoor te zorgen dat de trefwoorden of uitdrukkingen die u gebruikt relevant zijn op dit gebied.

Wat de plaatsing betreft, links in een Footer of in de marge zullen weinig gewicht hebben voor uw SEO. Probeer in plaats daarvan uw backlink in de body van het artikel te plaatsen, idealiter in het eerste derde deel of helemaal aan het eind van het artikel.

Dit zijn de plaatsen waar gebruikers het meest waarschijnlijk zullen klikken, en Google weet dit. Google weet alles!

Tip #5: De oorsprong van de backlink voor SEO

Een ander interessant criterium voor het maken van een goede backlink bij natuurlijke verwijzingen is het zoeken naar een backlink van een site die al goed gepositioneerd is in de zoekresultaten voor uw thema.

Als deze site al goed in de SERP’s staat, betekent dit dat deze site al “goed gezien” wordt door de zoekmachine.

Google heeft besloten dat deze site een autoriteit is op zijn gebied, dat hij kwalitatief en relevant is voor deze zoekopdracht.

En deze reputatie komt ook uw eigen site ten goede!

Het is in uw belang om u te richten op pagina’s die scoren op de onderwerpen die u interesseren.

Waarom zoekt u niet naar nieuwssites die over uw vakgebied gaan? Contacteer hen, vraag hen of ze backlinks aanvaarden en wat hun beleid terzake is.

Tip #6: Het aantal links op de pagina

Een site biedt aan om een link op een van zijn pagina’s te plaatsen. Dat is prima!

Maar hoeveel andere uitgaande links komen er op die pagina?

Het probleem is dat als er overal andere links zijn, de link juice van de pagina wordt verdeeld in verhouding tot het aantal links.

Aan de andere kant, als u op een pagina staat die heel weinig andere links heeft, kunt u met een link daar een goed deel van de totale juice van de pagina terugwinnen.

Maak dus de keuze – als je kunt – om op pagina’s te staan met weinig andere uitgaande links, dan zal de jouwe er wel bij varen.

Link Juice is een term die door SEO professionals wordt gebruikt om te verwijzen naar de effecten op natuurlijke verwijzingen die een site kan overbrengen naar een andere site of beter gezegd een pagina naar een andere pagina via een uitgaande link of backlink.

Tip #7: Een goede SEO backlink staat op een geïndexeerde pagina

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar een goede link moet op een pagina staan die goed geïndexeerd is door Google.

Om daar achter te komen: typ het commando Google cache:URL

Goede SEO backlinks maken: conclusie

Een backlinkstrategie voor SEO kost tijd en wordt beetje bij beetje gedaan.

Haast u niet om een groot aantal backlinks naar uw site te krijgen… om later op te geven!

Google of andere zoekmachines zouden niet nalaten op te merken dat deze techniek niet natuurlijk is en zouden het beschouwen als spammy…

Zoek in plaats daarvan regelmatig backlinks, op relevante sites die verband houden met uw thema, en backlinks op de juiste plaatsen.

Kortom, creëer een gezond backlinkprofiel!

Het creëren van kwalitatieve, lange en relevante inhoud zal ook andere sites aanmoedigen om naar uw site te linken.

Andere SEO methoden zoals interne linking, geoptimaliseerde link ankers, het schrijven van relevante meta description tags, of het configureren van uw Hn tags zijn natuurlijk ook toe te passen…

Gekoppeld aan een goede link building strategie en een paar andere trucs, zult u geleidelijk uw site posities zien winnen op de meest bekende zoekmachines.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *