Wat is een backlink en linkbuilding?

Begint u met natuurlijke verwijzingen van uw website? Met kwalitatieve backlinks kunt u uw organische zichtbaarheid op Google verbeteren.

Maar eerst willen we in dit artikel enkele termen verduidelijken die nog vaak worden verward: wat is een backlink en wat is linkbuilding. In werkelijkheid is het vrij eenvoudig te begrijpen: we doen aan linkbuilding dankzij backlinks!

Vervolgens zullen we het hebben over de parameters van een goede backlink en de beste manier om kwalitatieve backlinks voor uw website te verkrijgen.

Definities van backlink en linkbuilding

Wat is een backlink?

Een backlink is een link van een externe website die naar uw website verwijst. Backlinks worden door zoekmachines beschouwd als een blijk van vertrouwen of goedkeuring: zij “valideren” de kwaliteit van de inhoud waarnaar zij verwijzen.

Voorbeeld: site A linkt naar site B: site B wordt “gevalideerd” door site A. Google telt dus een “stem” van vertrouwen voor site B. Zijn perceptie van de kwaliteit van site B neemt dienovereenkomstig toe.

Elke backlink stuurt dus “link juice” (SEO-sap) naar de doelpagina, die op zijn beurt bekendheid krijgt. De “autoriteitsscore” van de doelpagina stijgt.

De definitie van een backlink in SEO, in verkorte vorm, zou kunnen zijn “een link die door een andere website wordt gestuurd, waardoor uw zichtbaarheid in Google verbetert”.

Hoe werkt backlinking?

Het concept van backlinking is eenvoudig: creëer interessante en relevante inhoud om andere webmasters aan te moedigen naar deze inhoud (en dus naar uw site) te linken. Makkelijker gezegd dan gedaan!

Om de zaken in SEO wat te versnellen, kun je backlinks kopen van webmasters. Dit is een snellere manier om inkomende links naar uw site te genereren.

Backlinks zijn het levensbloed van SEO, maar ze zijn ook het topje van de ijsberg. Focussen op het verkrijgen van backlinks zonder rekening te houden met uw inhoud of site prestaties is als het proberen te vullen van een lekkende emmer.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding of backliniking strategie bestaat uit het werken aan de inkomende links die naar uw site verwijzen, om hun aantal, maar ook hun kwaliteit te verhogen.

Linkbuilding is een belangrijke factor voor SEO-succes: volgens studies van Ahrefs en Sistrix vertegenwoordigt het meer dan 50% van de rankingcriteria van Google (geheimen).

Voor een goede linkbuilding campagne zul je een effectieve strategie moeten opzetten, die we hieronder in detail zullen bespreken. Maar het belangrijkste doel is om links te krijgen van kwaliteitssites, om uw eigen linkprofiel te verbeteren, en dus de autoriteit van uw website.

Hoe backlinks gebruiken?

Backlinks zijn een van de belangrijkste hefbomen om uw natuurlijke verwijzingen, en dus uw zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google, te verbeteren. Ze maken deel uit van de 3 pijlers van SEO, search engine optimisation.

Het is echter geen gemakkelijke taak om kwaliteitslinks te krijgen, vooral als u links wilt die een echte impact hebben op uw ranking zonder bestraft te worden door spamfilters.

Aangezien het algoritme van Google geheim blijft, weet niemand precies wat de criteria voor een ideale link zijn. Wel heeft de zoekmachine enkele richtlijnen gegeven om algoritmische straffen te voorkomen. De belangrijkste: koop geen links!

Ja, nu denk je: “hoe kunnen we snel aan linkbuilding doen zonder backlinks te kopen?”.

In theorie is linkbuilding “verboden” door de zoekmachine, omdat het kunstmatige links zijn, ontworpen met als doel het algoritme van Google te manipuleren. Behalve dat in de praktijk niemand deze regels volgt. Linkbuilding is een van de meest gebruikte en succesvolle SEO-strategieën. Het is dus het sneeuwbaleffect: mijn concurrent koopt backlinks en slaagt erin mij voor te blijven, dus krijg ik er meer, dan krijgt hij er nog meer…

Hier bent u Google, we hebben een primeur voor u: iedereen doet aan kunstmatige links! Maar we doen het discreet.

Wat is een goede backlink?

Wat is een goede backlink?

Laten we teruggaan naar het begrip backlink. Zoals gezegd kan Google de kwaliteit van de ontvangen backlinks analyseren dankzij een filter van zijn algoritme, Penguin. Dit betekent dat het aantal backlinks niet de enige parameter is waarmee rekening wordt gehouden. De kwaliteit van de links is zelfs belangrijker dan de kwantiteit!

Maar wat is een kwalitatieve backlink?

Website autoriteit

Als de site die naar de uwe linkt zelf goed gerefereerd is door Google, zal deze u meer krachtige link juice sturen. Omgekeerd zal een site met weinig autoriteit minder invloed hebben op uw ranking.

De relevantie van de site

Een link van een site in dezelfde sector als de uwe is waardevoller dan een link van een niet-gerelateerde site.

De relevantie van de pagina waar de backlink staat

Als de link wordt geplaatst op een pagina die over hetzelfde onderwerp gaat als uw site, zal de impact ervan groter zijn.

Vertrouwensscore

De trustscore van een site is een indicator voor het vertrouwen dat Google erin stelt. Het is deels gerelateerd aan de leeftijd, maar ook aan de autoriteit en het backlinkprofiel.

Leeftijd van het domein

Hoe ouder een site is, hoe waardevoller hij is voor Google. Een domein dat al enkele jaren bestaat, wordt gezien als betrouwbaar.

Het aantal verwijzende domeinen

Het aantal verwijzende domeinen is het aantal unieke sites die naar jou verwijzen. Dit betekent dat hoe meer backlinks je hebt van verschillende domeinen, hoe beter het is voor je ranking!

De kwaliteit van de verwijzende domeinen

De kwaliteit van een link hangt ook af van zijn herkomst: een link van een zeer populaire website heeft meer waarde dan een link van een minder bekende site.

Het organische verkeer van de website

Een website met veel organisch verkeer wordt door zoekmachines als betrouwbaarder beschouwd.

Trust Flow en Citation Flow

De Trust Flow van een website is een indicator die de kwaliteit van de inkomende links weergeeft. Hoe hoger de score, hoe beter!

De Citation Flow meet het aantal inkomende links, ongeacht hun kwaliteit.

Een goede TF/CF verhouding in uw thema, gecombineerd met goed natuurlijk verkeer, maakt alle kans op een goede link.

trust flow linkbuilding

Backlinkcontextualisatie voor zoekmachines

Linkcontextualisering is een techniek die door SEO-specialisten wordt gebruikt om de kwaliteit van een link te verbeteren. Het bestaat uit het plaatsen van een backlink in een informatief artikel, zodat deze natuurlijk overkomt en overeenkomt met de inhoud van de pagina en de site.

Het thema

Als u bijvoorbeeld een website hebt over katten, zal het voor u relevanter zijn om een backlink te ontvangen van een artikel over katten op een katten (of dieren) website dan van een artikel over honden.

Daarna kunnen “algemene” websites ook goede backlinks opleveren, zolang ze een categorie gewijd aan dieren hebben. Uw artikel moet natuurlijk in deze categorie worden geplaatst.

Het semantische veld van de webpagina

Het semantische veld van een webpagina is het geheel van geassocieerde trefwoorden en thema’s. Dit betekent dat een pagina met een zeer breed semantisch veld (hij gaat over verschillende onderwerpen) minder relevant zal zijn dan een pagina met een beperkter semantisch veld (hij gaat over één onderwerp).

Voor een Franse site zullen we natuurlijk streven naar backlinks op Franse sites…

De lengte van de inhoud

Natuurlijk worden lange artikelen (~2000 woorden en meer) door zoekmachines gezien als rijker aan inhoud en dus relevanter.

Om een kwalitatieve backlink te verkrijgen is het echter niet noodzakelijk dat de inhoud erg lang is. Wat belangrijk is, is dat hij goed geschreven, relevant en informatief is. Bovenal is het noodzakelijk de concurrentie in de SERP te bestuderen en de lengte van uw inhoud af te stemmen op het soort resultaten dat Google verwacht.

De plaats van de link

De positie van de link op de pagina is ook belangrijk. Als de backlink zich in het bovenste deel van de inhoud bevindt, is hij namelijk beter zichtbaar voor internetgebruikers en wordt er dus meer op geklikt.

Over het algemeen wordt een link in het eerste derde deel van een artikel als waardevoller beschouwd.

Het linkanker

Het linkanker (of “ankertekst”) is de klikbare tekst die gebruikers doorverwijst naar de bestemmingspagina.

In dit artikel is bijvoorbeeld het woord “backlink” een anker.

Voor zoekmachines is het backlinkanker zeer belangrijk omdat het hen in staat stelt het onderwerp van een pagina te bepalen.

De verschillende soorten ankers voor een backlink

Er zijn verschillende soorten ankers voor een backlink, en elk daarvan heeft invloed op SEO:

  • Exacte ankers: dit zijn de belangrijkste zoekwoorden waarnaar u wilt verwijzen. Als je bijvoorbeeld een website hebt over “katten”, zou een exact anker “katten” zijn.
  • Brede ankers: dit zijn keywords, vaak long tail keywords, die verwijzen naar het onderwerp van uw pagina. Voor een website over “katten” zou een breed anker “dit artikel over Perzische katten” zijn.
  • Branded anchors: dit zijn woorden die uw merk of bedrijf noemen. Als uw bedrijf bijvoorbeeld “Chats & Co” heet, zou een branded anchor “Chats & Co” zijn.
  • Call to action-ankers: dit zijn woorden die gebruikers uitnodigen om actie te ondernemen, zoals “klik hier”, “ontdek onze selectie”, enz.
  • URL-ankers: dit is gewoon het adres van de doelpagina, of vaker de homepage.
  • Een goede mix van deze link ankers in uw backlink profiel zal u helpen om een natuurlijk profiel te hebben.

Relatie tussen doelpagina en linkanker

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het linkanker (het klikbare woord) overeenkomt met de doelpagina. Met andere woorden, als u een pagina wilt laten opnemen op het trefwoord “katten”, is het belangrijk dat het anker van de backlink die naar deze pagina verwijst ook het woord “katten” of een van zijn afgeleiden (“kittens”, “adopteer een kat”, enz.) is.

Over-optimalisatie

Het is belangrijk om uw ankers niet te over-optimaliseren, d.w.z. “gebruik alleen exacte trefwoorden” voor al uw backlinks.

Dit kan door zoekmachines worden gezien als een onnatuurlijke optimalisatietechniek. Als Google vermoedt dat u links koopt, kan het uw site bestraffen. U moet dus subtiel te werk gaan.

Wat zijn de meest natuurlijke link ankers voor een backlink?

De meest natuurlijke ankers zijn :

  • merkankers ;
  • URL-ankers; en
  • brede ankers.

Het is raadzaam om diversiteit en logica toe te voegen aan uw linkprofiel, d.w.z. om de juiste pagina’s te targeten. Een URL-anker op een homepage is heel natuurlijk, als het een interne pagina is, wordt hij beter geciteerd als “bron”.

Welke link heeft de minste waarde in de ogen van Google?

Nofollow-links hebben zeer weinig waarde omdat ze geen juice sturen. Zoekmachines houden er echter wel rekening mee voor de diversiteit van het linkprofiel.

Links die op moeilijk te klikken plaatsen staan (bijvoorbeeld onderaan de pagina) hebben ook weinig waarde.

Als er veel links op dezelfde pagina staan als de uwe, krijgt u minder juice dan wanneer uw link alleen staat.

Dus golven van links van lage kwaliteit sites moeten worden vermeden, omdat ze uw SEO kunnen beschadigen. U zult veel tijd besteden aan het de-optimaliseren van wat is gedaan voordat u kunt werken aan uw zoekwoorden…

Hoe krijg je backlinks?

Er zijn verschillende manieren om backlinks te krijgen zonder gepakt te worden door het Google algoritme.

Link baiting

Dit betekent dat u nergens om hoeft te vragen, backlinks komen vanzelf omdat uw inhoud zo interessant is dat hij spontaan wordt gedeeld en geciteerd.

Linkbuilding

Dit is een natuurlijke referencetechniek die erin bestaat websites één voor één te contacteren om een uitwisseling van goede praktijken voor te stellen of gewoon om een backlink te vragen. Wees voorzichtig, u zult moeten onderhandelen…

Een platform voor het kopen van backlinks

Dit is de eenvoudigste en meest effectieve manier om uw sporen uit te wissen. Google zal niets anders zien dan vuur, als uw links op een natuurlijke manier zijn geplaatst.

Bij Mediaface, bijvoorbeeld, zijn link prijzen al onderhandeld met uitgevers. Wij verzorgen de relatie met hen, schrijven het ideale (kwaliteits!) artikel om je backlink te plaatsen en laten het voor je publiceren.

U kunt een link naar uw site kopen op een eenmalige basis, of een linkcampagne. Wij bieden ook een gratis linkstrategie support service: u betaalt alleen voor de backlinks! Een toegewijde account manager beantwoordt uw vragen en bouwt een 100% gepersonaliseerde linkbuilding strategie met u of voor u.

Dit is de ideale manier om de kracht van inkomende links optimaal te benutten, zonder SEO risico’s te nemen.

Pas op voor oplichting

We hebben gezien wat een kwaliteitsbacklink is: u moet de valkuilen kunnen vermijden voordat u een deal sluit met een uitgever voor uw SEO.

De kosten van een backlink variëren enorm van site tot site, maar als u de statistieken niet controleert voordat u inkomende links koopt, loopt u het risico te veel te betalen voor link juice van lage kwaliteit. En pas op voor de Penguin penalty!

Reden te meer om een backlink buying platform te gebruiken, dat al een catalogus van geverifieerde en gecontroleerde publishers heeft!

Conclusie

Door de definitie van wat is een backlink, hebben we gezien dat ze een directe invloed hebben op de natuurlijke verwijzingen van uw site, omdat de zoekmachines ze beschouwen als stemmen van vertrouwen.

Om goed geplaatst te zijn op de SERP’s en uw concurrenten in populariteit in te halen, is het in uw belang om actief te werken aan de kwaliteit van uw site en uw netlinkstrategie.

Vergeet niet: een link is een stem! Zoekmachines houden rekening met de kwaliteit van de site die u een inkomende link stuurt, zijn populariteit, zijn zichtbaarheid, maar ook met het thema van een backlink, zijn verankering en zijn positie op de pagina.

Link baiting (gekoppeld aan de contentstrategie) en linkbuilding strategie zijn twee effectieve technieken om backlinks te verkrijgen zonder SEO risico’s met Google te nemen.

Jude Lutonadio is een franse ervaren e-commerce expert met meer dan 12 jaar ervaring. Zijn expertise ligt met name op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekadvertenties (Google Ads). Als een bekwaam auteur van een SEO-blog deelt Jude zijn diepgaande kennis en inzichten om anderen te helpen succesvol te worden in de wereld van online zakendoen. Jude uitgebreide ervaring met het implementeren van effectieve linkbuilding strategieën voor de Franse markt om de zichtbaarheid en rangschikking van websites in zoekmachines te verbeteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *