De 5 stappen van een SEO linkbuilding Campagne

Tijden veranderen, zo ook SEO. Als het gaat om linkbuilding, worden veel oude methoden niet langer geaccepteerd. Erger nog! Soms kunnen deze oude methoden schadelijk zijn voor je SEO zichtbaarheid (ze worden nog steeds gebruikt door sommige linkbuildingbureaus).

Om deze reden laat ik je zien wat volgens mij de juiste manier is om een succesvolle linkbuilding Campagne te voeren. Dus laten we samen de beste praktijken ontcijferen om je linkbuilding te stimuleren, een gebied dat deel uitmaakt van de SEO missies.

De eenvoudige definitie van linkbuilding

Ik geloof oprecht dat velen van u niet weten wat linkbuilding eigenlijk is. Dat is niet erg, maar als je je site 100% wilt optimaliseren voor zoekmachines, dan is een beetje definitie wel op zijn plaats: Kortom, linkbuilding is de praktijk van het controleren van de inkomende links die uw site ontvangt (de beroemde “Backlinks”).

Naast het directe verkeer dat deze backlinks kunnen brengen, spelen ze een echte rol in de SEO-strategie van uw site. Om dit te illustreren, stel u voor dat u landt in een land dat u niet kent. Helaas moet u snel een loodgieter bellen.

Dus vraag je een aantal doe-het-zelvers om advies, en uiteindelijk bevelen ze allemaal dezelfde loodgieter aan. Je zou vertrouwen hebben in je keuze, toch? Nou, voor Google is het hetzelfde, het ziet de backlink als een aanbeveling voor uw site, en vertrouwt deze daarom meer (waardoor de kans op ranking in Google toeneemt).

Laten we verder gaan!

Waarom linkbuilding in SEO?

Wat we ons nu kunnen afvragen is: “Is linkbuilding echt onmisbaar in Natural Search Engine Optimisation?”. Over het algemeen kun je met SEO linkbuilding of meer precies, door te vertrouwen op een effectieve linkbuilding campagne, een solide reputatie opbouwen op het web. Merk ook op dat een Backlink afkomstig van een thematische site die veel verkeer genereert direct invloed kan hebben op uw onsite conversies!

Toch is het uiteraard noodzakelijk om je Referring Domains goed te selecteren (wat één van de missies is van elke linkbuilding Provider). Maar laten we er met beide voeten in springen: Wat zijn de fases van een linkbuilding Campagne?

Hoe werkt een Backlinks Campagne?

Wanneer we het hebben over een Backlinks Campagne, blijft het doel voornamelijk het genereren van kwalitatieve links naar de site die we willen verbeteren. Uiteraard bestaan er vele technieken om die te verkrijgen, dus ik zal me hier concentreren op de technieken die volgens mij nog steeds goed zijn voor elk type site. De veiligste (maar meest tijdrovende), is nog steeds het maken van natuurlijke links via “linkibaiting”: het aantrekken van Backlinks door het publiceren van goede inhoud.

Om een voorbeeld te geven van “geleden” linkbaiting: ik ben deels een SEO Blogger, dus ik schrijf vaak artikelen en moet me soms inlezen in bepaalde specifieke informatie. Ik zoek en zoek en dan ineens vind ik de perfecte documentatie. Als ik dan mijn artikel schrijf, neem ik graag de link naar mijn documentatie op. En bang, weer een backlink voor die bron!

De andere twee linkbuildingtechnieken die volgens mij kunnen werken zijn Backlink Exchange en Backlink Buying. Maar let op: Doe voor de uitwisseling altijd een driehoek (A -> B & B -> C). En in alle gevallen: Voorrang aan goede thematische sites! Laten we nu de 5 stappen van een SEO linkbuilding campagne eens nader bekijken:

1. De populariteitscontrole

Voordat we het over linkbuilding-strategie hebben, moet u weten waar u begint, en waar uw concurrenten zijn! Wanneer ik een SEO Project start, is een van de eerste dingen waar ik naar kijk de Populariteit Audit. Deze Populariteits Audit, een bepaald type SEO Audit, is er om de balans op te maken, en om te zien of de inkomende links van goede of slechte kwaliteit zijn, of er ergens links verstopt zitten die toekomstige SEO inspanningen zullen bederven…

Want pas op, Google is nu in staat om het misbruik van “spammy links” op te sporen en te bestraffen. Om de zaken te vereenvoudigen, denk aan de Populariteitsaudit als de keuze om een huis te kopen. Als u van plan bent dat huis in te richten en te verbeteren, wilt u toch geen huis dat op instorten staat?

Om zeker te zijn van uw aankoop, onderzoekt u het zorgvuldig op tekenen van vocht of andere kostbare problemen. Dit is precies het principe van de SEO Audit, en dus van de linkbuilding Audit! Het doel van deze eerste fase is om de kwaliteit van het Linkprofiel van de site te beoordelen, door alle Referring Domains te onderzoeken.

Uiteraard zal in dit stadium ook een Competitive linkbuilding Benchmark worden uitgevoerd, met als doel te bepalen welke inspanningen moeten worden verricht om de concurrenten van de site op bepaalde zoekopdrachten in te halen.

2. Het creëren van een linkbuilding Strategie

Na een goede Populariteit Audit, gaat de Professionele SEO over tot de Creatie van een linkbuilding Strategie. Inderdaad, het is allemaal goed en wel om aan linkbuilding te doen, maar op dit gebied zal toeval niet je beste vriend zijn… Maar voordat dit onderwerp aan te pakken, “minieme informatie”: Google bepaalt de relevantie en kwaliteit van een website aan de hand van het aantal, de relevantie en vooral de kwaliteit van de externe links die ernaar worden doorverwezen. (voorbeeld: uw site is een Franse e-commerce? het is relevant om aan linkbuilding te doen met links van Franse sites)

Om een linkbuilding Campagne effectief te laten zijn, is het essentieel om een solide Strategie op te bouwen, en rekening te houden met de volgende elementen:

  1. Ten eerste, maximaliseer de kwaliteit en originaliteit van uw inhoud, om de potentiële spontane backlinks aan te trekken die ik eerder noemde.
  2. Ten tweede, geef altijd de voorkeur aan relevantie en kwaliteit boven kwantiteit van backlinks. Krijg je liever 10 biljetten van 1000 euro of 1000 munten van 5 cent?
  3. Ten derde, als u vrijwillig backlinks krijgt, ga dan met een fijne kam door het verwijzende domein en zoek uit waar, waarheen, wat het anker is en hoe lang de backlink zal duren.

Nu deze punten zijn opgehelderd, kan ik u vertellen waar het bij het creëren van een Link Building Strategie om gaat: Het principe is eenvoudig: nadat de Populariteitsaudit reeds is uitgevoerd, is het de bedoeling een Strategie op te zetten om regelmatig Backlinks te verkrijgen, gedurende meerdere maanden. Dit zijn de verschillende aandachtspunten bij het opstellen van een linkbuilding Strategie:

  1. Het aantal Backlinks per maand
  2. De verschillende soorten backlinks
  3. De sleutelwoorden om te verbeteren
  4. De bestemmingspagina’s
  5. Ankers
  6. Maandelijks Netlinking Budget

En daar heb je het!

3. Sourcen van potentiële verwijzende domeinen

Laten we eerlijk zijn, weten hoe je de waarde van de Referring Domains die je kiest (of niet) kunt inschatten is essentieel voor elke Linkbuidling Campagne. Het uitvoeren van een dergelijke strategie zonder de gezondheid en kwaliteit van de verwijzende domeinen te controleren is als het uitvoeren van een Formule 1 race zonder de gezondheid van de banden te controleren. Maar eerst moet ik ervoor zorgen dat u het begrip Referring Domains goed begrijpt.

Eenvoudig gezegd zijn dit externe sites die een backlink (of meerdere) naar uw site publiceren. Uw site kan dus verschillende Referring Domains krijgen, en deze domeinen kunnen een of meer backlinks bevatten die naar uw pagina’s verwijzen. Anderzijds kan uw site een Referring Domain worden als hij links naar externe sites bevat.

Bij het toepassen van een dergelijke strategie moet de SEO dus de kwaliteit en relevantie van de mogelijke Referring Domains controleren, om zichzelf niet te straffen door rotte sites te kiezen. Hiervoor bestaan veel gespecialiseerde tools, zoals Ahrefs of Majestic SEO. Bovendien, als uw doel is om meer organische zichtbaarheid te hebben, weet dan dat backlinks een directe factor zijn van positionering, en dus van SEO Traffic.

Volgens een studie uitgevoerd door Ahrefs genereert ongeveer 90,63% van de webinhoud geen verkeer vanuit Google, waarbij het gebrek aan backlinks wordt erkend als een van de belangrijkste oorzaken van dit feit. Maar nogmaals: wees voorzichtig om geen backlinks te krijgen van waar dan ook! In het algemeen zal de SEO consultant die verantwoordelijk is voor uw linkbuilding campagne de aanwezige spots op de platforms van uw website analyseren.

4. Contact opnemen met de webmasters

Na de drie voorgaande stappen moet je een praatje maken met de webmasters.

Want eens we een lijst van relevante en kwalitatieve Referring Domains hebben, moeten we er nog op publiceren, en dus uitwisselen met de eigenaar / webmaster van de site! De eerste stap is dus het vinden van een manier om met de Referrer in contact te komen. Om dit te doen is het vrij eenvoudig: kijk eerst op de site in kwestie of er een formulier of een e-mailadres is. Zo niet, kijk dan in de juridische mededeling, daar zou u de naam van de ontwikkelaar moeten vinden, die mogelijk nog belast is met het technisch beheer van de site. U kunt dan hun naam in Google intypen en verschillende contactpunten vinden.

De laatste oplossing, als u enige kennis hebt van webdesign en webmastering, is om mensen in uw omgeving te vragen of zij de eigenaar van de site kennen.

5. Voorwaarden, redactie & publicatie!

Zodra u in contact bent met de eigenaar of de webmaster van de site, hoeft u alleen nog maar een bestelling te plaatsen! (als de site dit soort samenwerking accepteert). Het doel van deze 5e fase is te zien hoe deze uitwisseling zal verlopen. Dus, hier zijn de modaliteiten om te verduidelijken met uw contactpersoon: Het ruilmiddel: Een artikel, een backlink, een dienst, geld?

De voorwaarden van het schrijven: Vaak zal uw contactpersoon u vragen om een artikel te schrijven om de Backlink aan te brengen, vraag hem in dit geval of hij regels van het schrijven te volgen heeft (sommige eigenaren zullen de SEO Schrijven van 500 woorden willen bijvoorbeeld).
Anker: Vraag of u een geoptimaliseerd anker mag gebruiken of niet (een geoptimaliseerd anker is wanneer uw link op een trefwoord gericht is van uw landingspagina).

Het belang van Backlink Tracking

Met de dag neemt het aantal sites toe.

En elke dag, stellen nieuwe sites het opzetten (betalend of niet) van Backlinks voor. De zorg is dat meer en meer sites de levensduur van de gecreëerde Backlink niet garanderen. In principe kunnen ze je een Backlink maken en deze na een paar maanden weer verwijderen (of het artikel verwijderen). Dit is waar Backlink Tracking om de hoek komt kijken. Of je het nu handmatig doet of via een tool, het doel blijft hetzelfde: regelmatig controleren of de bestelde Backlinks nog steeds actief zijn.

Want naast het verlies van de “SEO juice” van de verloren backlinks, kan een snel verlies van meerdere backlinks ook slecht gezien worden door Google, en uw site kan daardoor (soms indirect) bestraft worden.

Samenvatting van de stappen van een linkbuilding-campagne

  1. Ten eerste, de Populariteits Audit (of Link Profiel Analyse)
  2. Ten tweede, de creatie van een geschikte linkbuilding Strategie
  3. Tercio, het vinden van potentiële verwijzende domeinen
  4. Quatro, het contact met de webmaster
  5. Cinco, de publicatiemodaliteiten, het schrijven en de publicatie

Dankzij deze 5 stappen krijgt u een goede linkbuilding Campagne. Maar natuurlijk: Houd in gedachten dat SEO resultaten op lange termijn zijn!

Jude Lutonadio is een franse ervaren e-commerce expert met meer dan 12 jaar ervaring. Zijn expertise ligt met name op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekadvertenties (Google Ads). Als een bekwaam auteur van een SEO-blog deelt Jude zijn diepgaande kennis en inzichten om anderen te helpen succesvol te worden in de wereld van online zakendoen. Jude uitgebreide ervaring met het implementeren van effectieve linkbuilding strategieën voor de Franse markt om de zichtbaarheid en rangschikking van websites in zoekmachines te verbeteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *