Expert in zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Ontdek in dit artikel wie de SEO expert is, wat zijn taken zijn en welke criteria bij dit beroep horen (salaris, opleiding, etc.).

Herinnering: wat is natuurlijk verwijzen?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van een site met behulp van zoekmachinealgoritmen. Het idee is om de positie op de resultatenpagina’s (SERP: Search Engine Results Page) te verbeteren. Het doel van een expert op het gebied van natuurlijke referencing is om een site zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te laten verschijnen, met inachtneming van de richtlijnen van diezelfde zoekmachine.

Wie komt in aanmerking als SEO expert?

Welk ervaringsniveau moeten ze hebben?

Het antwoord is niet altijd eenvoudig, omdat het begrip expertise relatief is. Maar om als een echte SEO-expert te worden beschouwd, is het raadzaam om een goede kennis te hebben van de algoritmen en updates van Google. SEO-experts zijn daarom mensen die op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied en weten hoe ze deze moeten gebruiken.

Ze hebben bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring op het gebied van SEO.

Moeten ze bij een SEO bureau hebben gewerkt?

Het antwoord is nee, dit is niet verplicht. Maar door in een bureau te werken kun je veel verschillende ervaringen opdoen en aan allerlei projecten werken. Ervaring in een SEO bureau wordt zeer gewaardeerd in de branche, ook omdat het consultants traint in de processen en organisatie van een dergelijke structuur.

Moet ik bepaalde SEO-certificeringen hebben gehaald?

Nogmaals, het antwoord is nee. Certificeringen zijn niet verplicht. Ze kunnen echter om twee redenen erg nuttig zijn:

  • Ze trainen mensen in de methoden en tools die worden gebruikt in SEO
  • Ze bieden een minimale certificering die een bepaald kennisniveau aantoont.

Welke tools moeten SEO-experts beheersen?

Het gebruik van bepaalde tools is essentieel voor het dagelijkse werk van een SEO-expert. Hier is een niet-uitputtende lijst:

  • SEMrush: Met deze tool kunt u de voortgang van uw zoekmachineoptimalisatie bijhouden, de meest effectieve strategieën vinden om uw concurrenten te bespioneren, enz.
  • Google Search Console: Dit is een gratis tool van Google waarmee je het verkeer op je site kunt meten, de zoekwoorden waarvoor je gerangschikt bent, het aantal geïndexeerde pagina’s, enz.
  • Screaming Frog: Deze tool kan worden gebruikt om een website door te lichten en fouten op te sporen die de SEO van de website kunnen benadelen.
  • Google Analytics: Dit is een gratis webanalyseservice die wordt aangeboden door Google. Hiermee kunt u gegevens verzamelen over het verkeer op uw site en de ontwikkeling ervan in de loop van de tijd.

De essentiële taken van een SEO-expert

SEO-audit

Hierbij wordt een website in zijn geheel geanalyseerd om eventuele technische fouten op te sporen die moeten worden opgelost of gebieden die voor verbetering vatbaar zijn (inhoud en netlinking) en die de ranking van de site kunnen verbeteren.

Trefwoord onderzoek

Hierbij worden de zoekopdrachten van internetgebruikers in zoekmachines geanalyseerd om de juiste zoekwoorden te vinden voor de positionering van een website.

Geoptimaliseerde inhoudscampagnes

Dit omvat het ontwikkelen van inhoud (tekst, afbeeldingen, video) op basis van de juiste zoekwoorden met inachtneming van de redactionele lijn van een site. Deze inhoud moet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en toch waarde bieden aan de lezers.

Linkbuilding campagnes

Hierbij wordt een linkbuilding in Frankrijk ontwikkeld om het aantal en de kwaliteit van de links die naar een website verwijzen te verhogen. Dit is een van de belangrijkste taken, omdat netlinking een sleutelfactor is in zoekmachineoptimalisatie.

Bewaking en rapportage

Dit houdt in dat veranderingen in de belangrijkste SEO-gerelateerde indicatoren (positionering, verkeer, conversiepercentage, etc.) regelmatig worden geanalyseerd om te rapporteren over de voortgang van de uitgevoerde acties.

Wat is het gemiddelde salaris van een SEO expert?

Volgens een salarisonderzoek van Glassdoor verdient de gemiddelde SEO consultant ongeveer €39.000 bruto per jaar. Dit salaris kan natuurlijk variëren afhankelijk van de ervaring van de consultant en de grootte van de organisatie waarvoor hij of zij werkt:

Een beginnende consultant zonder ervaring kan een gemiddelde van €1.700 bruto per maand verwachten.
Een ervaren consultant kan tot €4.000 bruto per maand verdienen.
Tot slot kan een freelance consultant gemiddeld €600 per dag werk in rekening brengen.

Wie zijn de beste gespecialiseerde SEO dienstverleners?

Er zijn veel dienstverleners (bureaus en freelancers) die gespecialiseerd zijn in natuurlijke zoekmachineoptimalisatie. Houd er echter rekening mee dat de beste SEO-consultant degene is die een perfect begrip heeft van uw doelstellingen en een strategie die daar 100% op is afgestemd.

Zijn er meer freelance of bureau-experts?
Veel SEO-experts werken bij SEO-bureaus. We zien echter steeds meer freelance consultants omdat deze activiteit op afstand kan worden uitgevoerd.

Ga er dus niet van uit dat alle SEO-experts bij bureaus werken, of andersom.

Is het beter om een SEO-expert aan te nemen of uit te besteden?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Het hangt allemaal af van de behoeften van uw bedrijf en het budget dat u hebt toegewezen aan het project.

Als je een heel klein budget hebt, is het waarschijnlijk het beste om je SEO uit te besteden.

Als je meer controle wilt houden over je zoekmachineoptimalisatie, is het waarschijnlijk beter om personeel aan te nemen, zodat je direct zicht hebt op de verbeteringen die je aanbrengt.

Typische procedure voor een dienst van een SEO-expert

1) Beoordeling van de situatie en doelstellingen

Nog voordat de zoekmachineoptimalisatieservice begint, zal de SEO-expert de situatie van uw site beoordelen en samen met u de te bereiken doelen definiëren.

2) Analyse van de concurrentie

Het analyseren van de concurrentie is van vitaal belang bij SEO, omdat dit direct de middelen bepaalt die nodig zijn om goede resultaten te behalen. De deskundige SEO consultant zal deze analyse gebruiken als een van de bases voor het formuleren van een offerte op maat voor zijn klanten.

3) SEO-audit

Voordat een SEO consultant begint met een optimalisatie, is het essentieel om een volledige audit van uw website en uw omgeving uit te voeren. Dit zal hem in staat stellen om de belangrijkste technische fouten (maar niet de enige) te identificeren die moeten worden gecorrigeerd en om de meest effectieve oplossingen te bepalen die vervolgens moeten worden geïmplementeerd.

4) On-site optimalisatie (inhoud, structuur, metadata, etc.)

Na de SEO-audit werkt uw SEO-expert aan de inhoud van uw website (tekst, afbeeldingen, video’s, etc.) om deze relevanter te maken voor de algoritmes van Google en uw zichtbaarheid in de zoekresultaten te verbeteren.

5) Off-site optimalisatie (netlinking, sociale media, etc.)

Om uw zichtbaarheid in Google te verbeteren, is het essentieel om te werken aan de externe verwijzing van uw website. De SEO-expert zal een netlinking-campagne opzetten die is afgestemd op uw doelstellingen, zodat uw pagina’s sneller worden weergegeven in de zoekmachines.

6) Follow-up, rapporten en aanpassingen

Om te bepalen of de doorgevoerde optimalisaties effectief zijn, zal uw SEO consultant regelmatig de voortgang van uw site monitoren. Hij zal u dan rapporten sturen om u te informeren over de voortgang van uw project en, indien nodig, aanpassingen doorvoeren.

Het profiel van de SEO expert (samenvatting)

  • Optimaliseert de zichtbaarheid van websites voor zoekmachines
  • Vaak autodidact of opgeleid door een SEO-bureau
  • Verdient ongeveer €39.000 bruto per jaar in loondienst
  • Kan als freelancer werken van waar dan ook
  • Voert technische opdrachten uit zoals SEO-audits
  • Weet hoe te werken met verschillende tools om succesvolle campagnes te voeren

Jude Lutonadio is een franse ervaren e-commerce expert met meer dan 12 jaar ervaring. Zijn expertise ligt met name op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en betaalde zoekadvertenties (Google Ads). Als een bekwaam auteur van een SEO-blog deelt Jude zijn diepgaande kennis en inzichten om anderen te helpen succesvol te worden in de wereld van online zakendoen. Jude uitgebreide ervaring met het implementeren van effectieve linkbuilding strategieën voor de Franse markt om de zichtbaarheid en rangschikking van websites in zoekmachines te verbeteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *