Als u wilt dat uw website hoog scoort in de zoekresultaten voor zoekwoorden die verband houden met uw bedrijf, is linkbuilding essentieel. Hoe meer links u krijgt van gerenommeerde sites, hoe meer zoekmachines u zullen beschouwen als een autoriteit op uw vakgebied en hoe meer ze uw pagina’s zullen rangschikken in de relevante resultaten.
Wat zijn backlinks en waarom zijn ze belangrijk?
Een backlink is een link naar een van de pagina’s op uw website vanaf een andere site. Als je een waardevolle pagina op je site hebt en andere sites deze informatie delen en jou als bron aanhalen, is dit een voorbeeld van een backlink.
Backlinks zijn uiterst belangrijk omdat ze een belangrijke factor zijn en helpen bij het bepalen van de positie van uw site in de zoekresultaten. Links zijn zelfs voor 46% de reden waarom sites in zoekmachines worden weergegeven.
Hoe meer links u krijgt van andere gezaghebbende sites, hoe krachtiger uw website zal zijn. Zoekmachines beschouwen sites met veel links van geloofwaardige sites als betrouwbaar en plaatsen ze bovenaan de zoekresultaten voor relevante zoekwoorden.
Dus als u hoger wilt scoren in zoekresultaten, meer mensen wilt helpen uw bedrijf te vinden en meer kwalitatieve leads wilt aantrekken, moet u beginnen met het verdienen van links naar uw website.
Slechte linkbuildingstrategieën
In de loop der jaren hebben veel digitale marketeers geprobeerd het systeem te ‘bespelen’ met linkbuildingstrategieën die Google heeft ontdekt en als spam beschouwt. Het gebruik van deze strategieën kan resulteren in een penalty en je rankings beschadigen – en in sommige gevallen je site helemaal uit de zoekresultaten verwijderen.
Dus als je links wilt creëren die je helpen om hoger in de zoekresultaten te komen, moet je ervoor zorgen dat je betrouwbare en betrouwbare strategieën gebruikt. Maar voordat je dat doet, is het belangrijk om een paar slechte linkbuildingstrategieën op te merken die het tegenovergestelde effect kunnen hebben van wat je wilt.
DIRECTORY INDIENEN
Je site automatisch aanmelden bij directories en artikelsites om een groot aantal links te krijgen, was vroeger een snelle en gemakkelijke manier om de zoekmachineresultaten te verbeteren. Maar vandaag de dag is dit geen praktijk die je wilt gebruiken.
Als u uw site aanmeldt bij spammy directory’s, geeft u negatieve signalen af aan zoekmachines zoals Google en schaadt u uw ranking.
Er zijn nog steeds een paar directory’s die enige waarde bieden, zoals Yelp en Google Mijn Bedrijf, maar je moet uiterst voorzichtig zijn bij het kiezen waar je je bedrijf aanmeldt.
Als je besluit om je site in te dienen bij een adreslijst, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze goed bekend staat en strikt gemodereerd wordt. Adreslijsten die vereisen dat aanmeldingen een goedkeuringsproces doorlopen, kunnen zoekmachines een positief bericht sturen dat je een legitiem bedrijf bent.
COMMENTAAR GEVEN OP BLOGS
Heb je ooit iemand commentaar zien geven op een blogpost en een link zien plaatsen naar zijn eigen site?
Het ziet er meestal uit als “Hé, leuk bericht. We hebben een product waarvan we denken dat het je zal interesseren. Bekijk het op [voeg link naar hun site in].”
Voorheen zagen bloggers blogreacties als een geweldige manier om links naar hun sites te verdienen.
Dit is echter zeer irritant voor blog-eigenaren en moderators en kan ervoor zorgen dat je verbannen wordt van de sites waarop je commentaar geeft. Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat de meeste links in blogcommentaren niet langer worden gevolgd, dus ze tellen niet mee voor je inkomende links.
Hoewel je echt een uitstekend product kunt aanbieden dat gerelateerd is aan het onderwerp van een blog, moet je je commentaar verstandig gebruiken. Er is een duidelijk verschil tussen een nuttig commentaar toevoegen en commentaar geven met als enige doel een link naar uw site toe te voegen.
Als u wilt dat gezaghebbende websites naar uw site linken, moet u zich richten op het bouwen van links op de beste manier.
7 linkbuildingstrategieën voor uw bedrijf
Nu we een aantal strategieën hebben bekeken die je moet vermijden, vraag je je waarschijnlijk af hoe je kwaliteitslinks naar je site kunt verdienen.
Hier zijn zeven van de beste linkbuildingstrategieën om je bedrijf op een door zoekmachines goedgekeurde manier aan links te helpen en je te helpen je online autoriteit op te bouwen.
1. CREËER WAARDEVOLLE INHOUD
Een van de beste manieren om links te verdienen is het creëren van kwalitatieve inhoud die andere sites op een natuurlijke manier zullen waarderen door naar uw site te linken.
Inhoud omvat artikelen, blogberichten, infographics, gidsen, video’s en meer. In wezen valt alles wat een waardevolle bron is die mensen online willen delen in deze categorie.
Kwalitatieve inhoud zal op natuurlijke wijze links aantrekken van andere gerenommeerde sites en kan uw reputatie en zoekrangschikking helpen verbeteren.
Als je eenmaal een stuk content hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je het deelt op je sociale mediasites om de boodschap te verspreiden en ervoor te zorgen dat meer mensen het vinden. Hoe meer mensen een stuk content zien, hoe groter de kans dat iemand het wil delen op zijn eigen site.
2. MAAK GRATIS INTERACTIEVE TOOLS
Net als bij content kunt u ook gratis interactieve tools maken en deze op uw website hosten.
Kostencalculators zijn een goed voorbeeld van een gratis tool die waarde biedt aan websitebezoekers. Mensen houden van het gemak van gratis tools, en veel site-eigenaren zullen hun bezoekers ernaar doorverwijzen als deze hen helpen een specifiek doel te bereiken dat relevant is voor hun doelgroep.
Als u een gratis hulpmiddel kunt maken dat waarde toevoegt voor uw potentiële klanten, voeg het dan toe aan uw site, promoot het op sociale media en overweeg het te delen met bloggers en beïnvloeders uit de branche. Je kunt zelfs betaalde advertenties maken om tools op je site te promoten.
Je zult versteld staan van de hoeveelheid en kwaliteit van de links die je kunt verdienen door gratis en nuttige tools op je website te zetten.
3. PRAAT MET JOURNALISTEN, BLOGGERS EN BEÏNVLOEDERS UIT DE BRANCHE
Zodra je waardevolle inhoud hebt gemaakt, is het tijd om journalisten, bloggers en beïnvloeders in je branche te benaderen om te zien of ze deze inhoud willen delen.
Je kunt beginnen met een eenvoudige Google-zoekopdracht om erachter te komen wie er onlangs over het onderwerp in je inhoud heeft bericht. Aan de hand daarvan kun je een lijst samenstellen van mensen met wie je contact kunt opnemen. Tools zoals Rapportive kunnen je helpen bij het vinden en controleren van de e-mails van de mensen op je lijst.
Vervolgens kun je beginnen met het maken van je outreach e-mails en deze naar je prospects sturen.
Zorg er bij het maken van je e-mails voor dat je je concentreert op de waarde die je inhoud kan bieden aan de persoon met wie je contact opneemt. Het kan verleidelijk zijn om je te richten op waarom jouw bedrijf zo geweldig is, maar zelfs als je bewijs moet leveren van je vaardigheden, is het nuttig om je te richten op hoe je waarde aan hen kunt bieden.
4. BIED AAN OM GASTBLOGBERICHTEN TE SCHRIJVEN
Posten op de site van iemand anders geeft u onmiddellijk toegang tot hun publiek en is een geweldige manier om links terug naar uw site te krijgen. U kunt beginnen met het maken van een lijst van blogs waarop u zou willen posten en contact opnemen met de blog-eigenaren of moderators.
Voordat u op de verzendknop drukt, is het belangrijk om te controleren of ze een gastpostenbeleid op hun website hebben.
Als dat er is, moet je ervoor zorgen dat je bericht voldoet aan hun richtlijnen – anders is de kans groot dat je bericht in de prullenbak terechtkomt.
Je moet ook het linkbeleid van de blog controleren. De meeste blogs staan slechts 1-2 links naar je site per bericht toe. Vaak kun je een korte auteursbio toevoegen waar je een link naar je site kunt plaatsen.
Gastposten zijn een win-winsituatie omdat ze je de kans geven een nieuw publiek te bereiken en een link naar je eigen site te verdienen.
5. VERGROOT DE BEKENDHEID OP SOCIALE NETWERKEN
Aanwezig zijn op sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn is een geweldige manier om je bedrijf, producten en diensten onder de aandacht te brengen. Hoewel links op sociale netwerken geen invloed hebben op uw ranking, hebben mensen die uw inhoud op sociale netwerken vinden er wel toegang toe.
Als u bijvoorbeeld een geweldige infographic maakt en deze op sociale netwerken plaatst, kan iemand besluiten deze op zijn site te delen en u als bron te vermelden.
Posten op sociale netwerken en anderen aanmoedigen om uw inhoud te delen is een geweldige manier om uw bedrijf onder de aandacht te brengen en misschien zelfs een paar backlinks te krijgen.
6. GEBRUIK GEBROKEN LINKS
Gebruikmaken van gebroken links is een geweldige manier om backlinks naar de inhoud van je site te krijgen.
Om deze strategie toe te passen, moet je gewoon op zoek gaan naar gebroken links op andere sites of blogs. Je kunt tools zoals Ahrefs Site Explorer gebruiken om gebroken uitgaande links voor een bepaald domein te vinden.
Vervolgens kunt u contact opnemen met de site-eigenaren of bloggers, hen wijzen op de gebroken links op hun sites en hen uitnodigen de link te vervangen door een link naar gerelateerde inhoud op uw site.
Dit is een geweldige manier om links te verkrijgen omdat mensen eerder geneigd zullen zijn om naar uw inhoud te linken nadat u hen hebt geholpen een gebroken link op hun site te identificeren en te repareren.
7. CONTROLEER DE BACKLINKS VAN CONCURRENTEN
Met behulp van tools als Open Site Explorer kun je eenvoudig backlinks naar concurrerende sites in de gaten houden. Dit is bijzonder nuttig, vooral als je een recente stijging in hun zoekrangschikking opmerkt.
Als je begrijpt wat voor hen werkt op het gebied van linkbuilding, kun je je strategie aanpassen om nog meer links naar jouw website te krijgen. Als zij veel links krijgen van een bepaalde site en jij levert vergelijkbare content, dan is de kans groot dat die site ook bereid is om naar jou te linken.
Hoewel het belangrijk is om je eigen linkbuildingstrategie te ontwikkelen en te bepalen wat het beste werkt voor jouw bedrijf, kan het in de gaten houden van de backlinks van concurrenten je helpen om hun strategie te volgen en de jouwe aan te passen om het meeste uit je linkbuildinginspanningen te halen.