Iedereen met ook maar de geringste interesse in digitale marketing heeft wel eens gehoord van backlinks en netlinkcampagnes.
Netlinking is een van de belangrijkste pijlers van natuurlijke referencing en de meeste netlinkingstrategieën zijn volledig gebaseerd op de aankoop van links.
- Hoeveel kost een netlinkcampagne?
- Hoeveel kost een backlink?
- Krijg je waar voor je geld als het gaat om het kopen van links?
- Is een backlink van €500 beter dan een link van €50?
- Moet ik het netlinken van mijn website uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau of zelf doen?
Wat is het verschil tussen betaalde linkbuilding en natuurlijke linkbuilding?
Er zijn twee hoofdtypen linkbuilding. Laten we eens kijken naar de verschillen hieronder, zodat je linkbuilding met een gerust hart kunt benaderen.
Natuurlijke linkbuilding
Bij natuurlijke linkbuilding bieden bedrijven of personen één of meer links aan in hun content die naar uw site verwijzen, zonder dat u daarom hoeft te vragen of zonder dat u daarvoor betaalt. Als iemand bijvoorbeeld een artikel schrijft over digitale marketingbureaus, kunnen ze een link naar Linkbuilding-in-frankrijk.nl opnemen in hun artikel omdat het een bureau is dat ze kennen. Het is een natuurlijk verworven link.
Betaalde linkbuilding
Betaalde linkbuilding houdt in dat je een bedrijf of individu betaalt om een link naar jouw site te plaatsen in hun content.
Links kopen en verkopen – wat vindt Google?
Op het eerste gezicht is het standpunt van Google over het kopen van links op internet duidelijk en standvastig. In zijn richtlijnen over linksystemen staat het volgende:
“Elke link die is bedoeld om de PageRank of ranking van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kan worden beschouwd als onderdeel van een linksysteem en als een schending van de Webmasterrichtlijnen van Google.”
Deze richtlijnen suggereren dat Google officieel de verkoop verbiedt van links die zijn algoritme zouden kunnen ‘manipuleren’.
Het gebruik van “kan worden beschouwd” laat echter enige onduidelijkheid bestaan. Bovendien verdient Google geld aan linkverkopers. Een zoekopdracht naar “backlinks kopen” of “netlinking prijzen” levert verschillende Google Ads advertenties op voor het kopen en verkopen van links…
Onderzoeken en studies over de prijs van een backlink
Er zijn verschillende onderzoeken en studies over de gemiddelde prijs van backlinks, hier zijn de belangrijkste.
Ahrefs onderzoek: Hoeveel kost een backlink?
In zijn onderzoek, Ahrefs contact op met meer dan 600 sites en blogs. Ze berekenden de gemiddelde prijs van een backlink op:
- bijna 360 dollar voor een directe aankoop
- 77 dollar voor een gastartikel.

Links kopen, een prijs gebaseerd op domein autoriteit (DR en DA)
We zien regelmatig backlinkprijzen geïndexeerd op statistieken zoals Domain Authority (DA) of Domain Rating (DR).
Domeinwaardering (DR)
Domain Rating is een rangschikkingsmetriek ontwikkeld door Ahrefs die de sterkte van het backlinkprofiel van een website weergeeft op een schaal van 1 tot 100.
Domein Autoriteit (DA)
Domain Authority is een metriek ontwikkeld door Moz die aangeeft hoe goed websites scoren in zoekmachines.
Een enkele indicator maakt geen goede of slechte link
Indicatoren zoals domain authority worden vaak gebruikt om de prijs van een backlink te beoordelen.
Deze scores, die worden toegekend door tools van derden, zijn een onvolmaakt systeem, maar wel een dat de verdienste heeft te bestaan. Ze zijn:
- goed genoeg voor SEO-professionals om te gebruiken,
- weerspiegelen niet altijd de echte kwaliteit van een website.
Een hoge DA garandeert niet dat een link van hoge kwaliteit is. En tegelijkertijd betekent een lage DA niet dat de link waardeloos is.
Waarschuwing
Domein autoriteit is geen officiële maatstaf van Google en wordt niet gebruikt in zijn algoritme. Je moet de prijs van een backlink of de kwaliteit van een site niet uitsluitend beoordelen op basis van de DA of DR.
Welke factoren beïnvloeden de kosten van links?
Linkkwaliteit
De “kwaliteit” van een backlink is een belangrijke factor die de aankoopprijs beïnvloedt.
Een mediakanaal zoals Le Monde of Les Echos overtuigen om een link naar uw site te plaatsen zal moeilijker en duurder zijn dan een link van een kleine blog.
Hier zijn enkele indicatoren om u te helpen de kwaliteit van een link te beoordelen:
- DA / DR
- Vertrouwensstroom (TF)
- Citatiestroom (CF)
- TF/CF-verhouding
- Verwijzende domeinen
- Verwijzende IP’s
- Thema’s
- Aandeel pagina’s met externe links (als alle pagina’s op de site externe links hebben… zal de waarde van de backlink dalen)
- Aantal links op de pagina
- Paginametriek (UR, TF, CF)
- Dofollow of nofollow link
- Link anker
- Link bestemmingspagina
- Maandelijks verkeer
Sector van activiteit
De gemiddelde aankoopprijs van een link kan sterk afhangen van de bedrijfssector.
Bepaalde niches met veel concurrentie of bepaalde sectoren zullen meer moeite hebben om op natuurlijke wijze links te verkrijgen (bijv. het thema “volwassenen”, gokken, enz.).
Waarom zou je overwegen om backlinks te kopen?
Ondanks het formele verbod van Google is het kopen van backlinks nog steeds de snelste en meest effectieve manier om aan je natuurlijke referencing te werken.
Als je deze optie overweegt, moet je er voorzichtig mee zijn en de kwaliteit van de links waarborgen.
Tijd besparen
Vanaf nul beginnen met digitale marketing is tijdrovend. Je kunt het je niet veroorloven om te wachten tot het vanzelf gaat. Bovendien is het voor zeer concurrerende zoekopdrachten moeilijk om “vanzelf” de topposities in zoekmachines te bereiken.
Het kopen van backlinks kan je veel tijd besparen en je in staat stellen de concurrentie in te halen.
Op dezelfde manier kan het kopen van backlinks een interessante manier zijn om je concurrenten voor te blijven.
Je doelgroep bereiken
Backlinks kopen op een site met veel verkeer kan de aandacht vestigen op je site en je inhoud. Het stelt je in staat om een doelgroep te bereiken die je “op natuurlijke wijze” niet had kunnen bereiken.
Twee vragen die je je SEO-bureau moet stellen vóór een netlinking-campagne
Als je samenwerkt met een SEO-bureau voor je netlinkcampagne, moet je er zeker van zijn dat dit op een relevante en duurzame manier gebeurt.
Hoe ga je links verwerven?
Een van de eerste vragen die je moet stellen aan je SEO bureau is hoe ze links genereren.
Je moet er zeker van zijn dat ze de criteria van een kwalitatieve netlinking strategie respecteren en dat er geen “zwarte hoed” technieken of over-agressieve link acquisitie (spamdexing) zijn die je merk in “penalty gevaar” kunnen brengen.
Waarom stelt u voor dat we zoveel links genereren?
Netlinking en SEO in het algemeen zijn geen exacte wetenschap. Er moet echter een methodologie zijn met een echte langetermijnvisie.
Uw SEO-bureau moet deze vraag geloofwaardig en overtuigend kunnen beantwoorden.
Conclusie
Het verwerven van links is cruciaal voor natuurlijke referencing. Het kan een grote investering zijn met aanzienlijke kosten.
Voordat je aan een netlinkcampagne begint, moet je een actieplan opstellen met daarin je doelstellingen, je budget en een goed begrip van de ins en outs van backlinkprijzen.
Zo kunt u beter onderhandelen over linkprijzen en kwalitatieve backlinks verwerven die een positieve impact zullen hebben op uw natuurlijke referencering. Dit is waar Linkbulding-in-Frankrijk, het netlinking bureau gespecialiseerd in linkbuilding voor de Franse markt, je kan helpen met de juiste linkbuilding strategieën.
Hoeveel kost een backlink?
De prijs van een kwaliteitslink varieert enorm. De prijsklasse is heel breed. De prijs begint meestal bij €20 en kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.
Hoe wordt de prijs van een link berekend?
De prijs van een link wordt berekend op basis van de statistieken van de site. Het hangt af van de uitgever, die de prijs zelf kan bepalen.
Is een backlink van €500 beter dan een link van €50?
De kwaliteit van een backlink is onafhankelijk van de prijs. We kunnen kwaliteitslinks vinden tegen bijzonder lage prijzen of links van mindere kwaliteit tegen buitensporige prijzen.