Bent u op zoek naar de ideale dienstverlener om uw zichtbaarheid op Google te vergroten, maar zit u nog met een aantal vragen? U bent op de juiste plaats. Ik bied u een objectieve vergelijking tussen freelance linkbuilding en linkbuilding bureau. Voor wie haast heeft, kan mij rechtstreeks contacteren via onderstaande knop.
Voor de rest, laten we dit interessante onderwerp uitpakken!
Wat is linkbuilding en wat zijn de doelstellingen ervan?
Het is hoofddoel van linkbuilding, net als elke andere SEO-techniek, om omhoog te klimmen in de Google-zoekresultaten. Er zijn echter een paar dingen te zeggen over de aard van linkbuilding en zijn specialiteiten.
Linkbuilding: de eenvoudige definitie
Allereerst: Wat is linkbuilding? Eenvoudig gezegd is het een techniek die bestaat uit het verwerven van backlinks van goede sites. Links die duidelijk naar uw site verwijzen.
Zo zal Google deze links als aanbevelingen beschouwen, en u op een min of meer gezaghebbende (of populaire) manier zien. En u zult begrepen hebben: hoe meer Google u vertrouwt, hoe gemakkelijker het u in de zoekresultaten zal plaatsen (op de eerste pagina, alstublieft).
De inzet van deze “off-site” SEO-techniek
De inzet is dus eenvoudig:
- Creëer een geschikte linkbuilding Strategie
- Pas deze strategie gedurende enkele maanden toe
- Pas deze strategie aan volgens de verkregen resultaten
Het doel is om elke maand goede backlinks te krijgen!
Heb je een Linkbuilding Expert nodig?
Deze vraag kan het beste per geval worden beantwoord, maar laten we zeggen dat je snel fouten kunt maken als je een lukrake Linkbuilding Strategie hebt. Niet voor niets gebruiken sommige SEO’s deze techniek om de SEO van hun concurrenten (of de concurrenten van hun klanten) negatief te beïnvloeden. Ik raad je dus altijd aan om dit te bespreken met een expert op dit gebied (ook al betaal je er niet voor) om de juiste keuzes te maken.
De rol van het agentschap en de Freelance linkbuilding
Ik heb het snel gehad over de rol van elke linkbuilding Expert, maar hoe zit het met het bekijken van dit punt in de diepte? Want hoewel linkbuilding een van de missies is van een Freelance SEO, moet je zoveel mogelijk weten voordat je je keuze maakt:
1. Analyseer de huidige linkbuilding van uw Site (Populariteits Audit)
De eerste stap van elke Marketing & SEO Provider zal zijn om een inventaris van uw site te maken. Dit heet een Link Profiel Analyse van uw site, maar ook die van uw concurrenten. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten in deze fase:
- Aantal Backlinks
- Aantal verwijzende domeinen
- Analyse van de verwijzende domeinen (thematisering, autoriteit, linkprofiel)
Het doel hier is ook om de autoriteit van de site in te schatten door verschillende scores te interpreteren die door tools zoals Majestic SEO, Ahrefs… worden verstrekt.
2. Stel een duidelijke Populariteitsstrategie op (Linkbuilding Campagne)
Na deze nauwkeurige analyse van uw site en deze Competitive Benchmark, zal het linkbuilding Agency of Freelancer een linkbuilding Campagne moeten creëren aangepast aan de huidige situatie van de site, en geïndexeerd op de situaties van de concurrenten.
Hier zijn de belangrijkste punten die verduidelijkt worden tijdens de creatie van een linkbuilding Strategie:
- Aantal backlinks per maand
- Thema’s van de verwijzende sites
- Typologie van de verwijzende sites (SEO metrics)
- Bestemmingspagina’s van backlinks
- Anker optimalisatie
- Linkbuilding inkoopbudget
3. Sourcing en controle van potentiële Referring Domains (Backlink Sourcing)
Wanneer de strategie is gevalideerd door de klant en alle punten duidelijk zijn, begint de dienstverlener deze toe te passen: Hij zal dan potentiële Referring Domains sourcen (via linkbuilding platforms of elders). Zijn doel hier zal zijn om verschillende sites op te sommen die de voorwaarden van de strategie respecteren, en om ze met een fijne kam door te nemen, om te weten of ze echt de SEO van de site ten goede zullen komen of niet.
Nogmaals, de dienstverlener zal kijken naar de autoriteit van de sites, hun verkeer, hun linkprofielen…
4. Zorg voor de juiste uitvoering en controle van uw backlinks (Creatie van backlinks)
Zodra de Freelancer of het SEO-bureau verschillende sites heeft gevonden die alle tests hebben doorstaan, blijft het over om een bestelling te plaatsen bij de webmasters van deze sites. In de meeste gevallen zal de dienstverlener een geoptimaliseerde tekst moeten schrijven, waarin de backlink naar uw site te vinden is.
Agentschap of Freelance: het is aan jou!
Om de vraag aan het begin van het artikel te beantwoorden: het is aan jou of je kiest voor een Freelance SEO Consultant of een Agency. Uiteindelijk is het aan u om contact op te nemen met de verschillende potentiële aanbieders en te informeren naar :
- De manier waarop ze werken
- De tarieven van hun SEO consultant
- Hun tools
- Hun gemiddelde levertijd
Zoals u zult zien, kunnen sommige details uw keuze beïnvloeden.
Uw doelstellingen op Google
Als u, naast ondersteuning bij linkbuilding, op zoek bent naar een structuur die u bijvoorbeeld kan helpen met E-reputatie, dan is een bureau dat gespecialiseerd is in deze twee gebieden misschien relevanter dan een freelancer (ik zeg misschien). Want in feite is er geen groot verschil tussen de diensten van een agentschap en die van een freelancer, maar ik denk dat in bepaalde specifieke gevallen het agentschap efficiënter zal zijn. Maar om te weten of dit uw geval is, moet u contact opnemen met de mensen in kwestie!
Uw budget voor linkbuilding
Eén ding is zeker: Als je een laag budget hebt voor je linkbuilding (minder dan 500€ per maand bijvoorbeeld), zullen sommige agentschappen misschien hun deuren voor je sluiten, of zullen ze proberen dit budget te verhogen (vrij normaal met betrekking tot wat ze voorstellen). In dit geval zal de Freelance optie ongetwijfeld meer aangepast zijn aan uw financiële mogelijkheden. De prijs is een van de belangrijkste voordelen van het werken met een Freelance SEO.
Agency of Freelance linkbuilding: Laten we het over tarieven hebben!
Het twistpunt: Het verschil in tarieven tussen Agencies en Freelancers. Als ik geen exacte cijfers kan geven, kan ik toch de factoren met je delen die het feit rechtvaardigen dat Agencies over het algemeen duurder zijn dan Freelancers:
- Verschillende niveaus van in-house ervaring
- Meerdere SEO consultants op het project
- Toegang tot grote netwerken van sites
- In-house tools
Duurzame en kwalitatieve netkoppeling
Tot slot wil ik de nadruk leggen op de noodzaak van duurzame en gezonde linkbuilding. Zoals we weten is Google steeds voorzichtiger over de linkbuilding Strategieën die worden toegepast door de sites die het analyseert. Laten we aan veiligheid denken, laten we aan de lange termijn denken!
Als de backlinks eenmaal zijn aangemaakt, bestaat de taak van uw dienstverlener uit het monitoren van de backlinks (controleren of ze nog steeds online zijn, vragen om aanpassingen indien nodig).